Tip-tip Tentang Ayam Serama

 Untuk Lebih Banyak Tips klik sini Uniq
 Terima Kasih Kepada Serama Parit Buntar.


Tip-tip di bawak ini dipetik dari blog Serama Sabah Malaysiia.
Terima kasih kepada CJ saya sekadar memanjang ilmu dan memeriahkan suasana.

Monday, July 26, 2010
Tahukah anda...Part 1
Tahukah anda...

Soalan

Apakah punca-punca kematian ayam serama?

1. Kelalaian pemiliknya
2. Kelalaian pemiliknya
3. Kelalaian pemiliknya
4. Wabak penyakit

Huraian
Antara kelalaian pemilik ayam serama ialah diantaranya....

1. Pengetahuan yang cetek perihal simptom awal ayam yang berpenyakit.
2. Kebersihan, persekitaran dan kedudukan reban tidak sesuai.
3. Penggunaan suppliment dan ubat-ubatan yang tidak berjadual.
4. Kurang pengetahuan merawat ayam yang bermasalah.
5. Pengetahuan mengenai nutrisi makanan yang tidak sesuai dengan umur ayam.

Oleh itu, tingkatkan pengetahuan anda mengenai keperluan seekor ayam serama. Hubungi individu yang benar2 berkelayakan seperti Jabatan Perkhidmatan Haiwan untuk mengetahui lebih lanjut perihal ternakan unggas walaupun anda cuma ada seekor ayam!

Terdapat banyak laman web yang dapat meningkatkan pengetahuan anda mengenai ternakan unggas ini. Selongkar dan jelajahinya dengan perasaan ingin tahu yang tinggi. Jangan lupa, kongsi pengetahuan yang anda perolehi dengan rakan2 yang lain ;)
Tahukah anda bahawa ayam sakit mungkin bepunca dari anda sendiri sebagai vektor pembawa penyakit tanpa anda sedari???

Sunday, July 25, 2010
Tips: Induk resesif part 2
sambungan dari part 1.....

Setelah 1 minggu part 1 CJ tinggalkan dengan beberapa persoalan ramai kawan2 yang tidak sabar2 nak tau lanjutannya. Sebelum CJ teruskan dengan part 2 ingin CJ tegaskan kajian CJ adalah berdasarkan beberapa batasan iaitu;

1. Hanya untuk baka yang CJ ada sahaja iaitu tok uban, kijang mas, limbat dan raja gegar. Oleh itu baka yang selain daripada yang dinyatakan mungkin tidak sesuai dengan dapatan kajian CJ ini.

2. Kajian ini hanya tertumpu kepada bagaimana hendak mendapat anak yang mengikuti ciri-ciri bapak dengan menggunakan pembaka jantan dan betina berlainan reban.


CIRI DOMINAN
Mengikut teori, trait dominan dapat dikenali dengan ciri2 warna. Warna yang gelap adalah dominan. Seperti yang sedia maklum baka tok uban adalah dalam kategori ayam berbulu gelap. Terdapat juga tok uban betina yang berbulu cerah tetapi tetap akan ada sedikit calit hitam atau perang atau krim. Warna kubing juga dalam kajian CJ adalah bersifat dominan.

Kaki warna hijau dan biru adalah antara ciri dominan tetapi dalam kategori dominan yang lemah sebab terdapat juga kaki gelap yang resesif sepertimana induk kuning resesif CJ.

Beberapa kali CJ menggunakan jantan pembaka warna kuning dan di pasangkan dengan induk baka uban. Hasilnya anak2 tetap akan ikut ciri induknya dari segi warna tetapi gaya ada yang mengikut bapak.

Oleh itu, induk baka uban pure adalah tidak sesuai digunakan untuk mendapatkan anak warna kekuningan seperti bapaknya untuk breed kali pertama. Anda perlu cross kembali anak2 tersebut baru peratusan mendapat warna bapaknya ada sedikit tinggi.

CJ menggunakan bapak baka limbat kuning dipasangkan dengan induk uban putih krim hasilnya 100% anak warna mengikut ibunya. Anak2nya apabila di cross sesama sendiri barulah keluar warna kuning. Bapak limbat kuning dipasangkan dengan induk ara tok uban juga anak jantan yang keluar 100% ara. Memang kuat sungguh genetik dominan baka tok uban ini.

Jika anda inginkan anak kuning yang ada sedikit uban di kepala cadangan CJ ialah menggunakan bapak tok uban dan dipasangkan dengan induk kuning resesif. Cross begini anda akan mendapat anak yang pelbagai warna yg berlainan.


CIRI RESESIF
Ciri2 utama resesif ialah warna yang cerah terutamanya kuning. Jika anda mempunyai bapak yang cantik dan inginkan anak yang mengikut ciri bapak maka pasangkan bapak itu dengan induk warna kuning. CJ juga dapati bahawa induk paling resesif ialah bulu warna kuning dan kaki hijau.

Bagaimana nak dapat induk resesif???

Induk resesif ialah induk yang sangat lemah rangkaian genetiknya. Untuk melemahkan rangkaian genetiknya adalah dengan cara cross breed dengan pelbagai darah yang berlainan sehingga hilang identiti asalnya. Boleh dikatakan induk resesif ialah induk reject dari kandang. Jika induk itu tidak satu suit seperti kaki hijau paruh kuning dan kadang2 kaki hijau tapi jarinya kuning maka inilah paling resesif.

Sesetengah breeder biasanya akan menjual ayam2 cantik dengan senang hati tetapi agak keberatan untuk menjual adik- beradik ayam yang cantik itu walaupun belunjur. Sebab itulah breeder yang byk keluar ayam hebat2 bila ditengok induknya belunjur ja. Istilah resesif ini sebenarnya adalah sama seperti mana dialog di bawah ini;

Mr. XY : Baka apa induk nie bang?

Mr. AB : Macam2 baka ada pada induk nie dik, baka sub-mereng, kuda kepang, kijang perak, baka 2001. Mcm2 adaaaaa.....


KESIMPULAN

Jika anda adalah peminat setia baka tok uban ara maka set breeding mesti ada;
a. Jantan uban ara + Induk uban ara @ putih = Akan dapat ank jika jantan byk jadi warna ara
b. Jtn Uban ara + Induk betina kuning resesif (kaki hijau) = Anak pelbagai warna

Jika anda inginkan anak kuning 1 suit maka tidak digalakkan guna induk uban pure. Baka kijang mas CJ dapati sangat kuat darah kaki kuningnya. Jika nak upgrade kaki kuning boleh la guna baka ini.

Jadi, jangan memandang rendah induk belunjur, tidak satu suit dan lain2 ciri yang kurang sedap dipandang. Kerana di sebalik fizikalnya itu tersembunyi genetiknya yang sangat diperlukan dalam proses breeding ayam hebat.

Saturday, July 17, 2010
Tips: Induk resesif part 1
Bapak punya la cantik tarik selam tapi dapat anak biasa2 je....

Hairan aku tingok si awang tu, pembaka biasa2 ja bah tp dpt anak tarik mcm mo terlentang sudah...

Weiiii, hang tgk jtn 3 kali BOTB tu gaya gila2 tapi dpt anak belunjoq duk menyudu mcm itik bendang blakang rumah tok wan aku ja.....


Wahhh..., susah mo settle masalah mcm nie tuan. Serama yang cantik adalah anugerah dan rezeki kepada pemiliknya. CJ ada sedikit tips bagaimana nak dapat anak cantik berdasarkan pengalaman CJ sendiri. Tips ini sebenarnya sudah CJ beri pembayang pada posting sebelum2 ini tetapi tidak begitu terperinci.

Cuba anda lihat induk kuning di bawah nie.....

Bulu warna kuning cun dah
.
kaki hijau paruh kuning tidak 1 sut
.
Mmg belunjur habis tiada cutting
.
Dada halus x bulat
.
Kaki ok sebab halus dan tinggi
.
Badan panjang skit
.
Kesimpulan : Induk biasa2 je nie bro...


CJ masukkan dengan jantan tok uban nie.....


Dapat anak macam nie..... Warna dan ciri2 ikut bapak. Mcm x percaya plak induk kuning bleh kluar ank mcm tok uban pure.

CJ masukkan dengan bapak limbat nie....

Dapat anak pun sebijik warna dan ciri2 macam bapak dia... hairan sungguh...


Jadi, mcm mana induk belunjur tu boleh dapat anak yang cantik dan mengikut ciri2 bapak???

Jawapannya adalah terletak kepada teori dominan dan resesif yang pernah cikgu CJ ajar 15 tahun yang lalu dalam subjek sains. Kalau anda nak tau AJI TAIPING adalah guru sains CJ dulu ;) Setiap kehidupan akan membawa genetik samada dominan atau resesif.

Jika induk dominan genetiknya maka masuklah bapak mcm mana pun kebarangkalian utk mendapat anak yg ciri2 seperti bapak adalah tipis dan sukar.

Jika induk resesif yang bersifat lemah genetiknya maka kebanyakan anak akan mengikut ciri2 bapak.

Suatu masa dahulu ada otai yg beri petua kepada CJ bahawa jika induk yg dipasangkan dgn sekor bapak tu x dpt ank cantik maka STOP dan tukar pasangan lain. Otai nie ada byk induk dan induk yg cantik tapi bersifat dominan maka terus dijualnya.

Persoalannya ialah;

Bagaimana nak dapat induk resesif genetiknya ???
.
Apa ciri2 induk yg resesif ???
.
Mcm mana nak buat sendiri induk2 bersifat resesif???
.
Jawapannya akan CJ paparkan dalam episod akan datang... tunggguuuuuu....